En smakbit ur Lord Peters smekmånad

en smakebit

Det är den vackraste sommardag man kan tänka sig, och det är dags att följa en söndagstradition och dela med sig av en smakbit ur det jag läser just nu. Alla får vara med, på bloggen Flukten fra virkeligheten samlas smakbitarna ihop, det enda du ska tänka på är att spoilers inte är välkomna.

Jag fortsätter just nu med böckerna om lord Peter Wimsey och Harriet Vane. Nu har lorden och deckarförfattaren gift sig, och ska tillbringa sin smekmånad på den engelska landsbygden. Men det går som alltid när deckarförfattare och privatdetektiver ska ta ledigt (det här brukar också gälla för poliser i böcker), en död person dyker upp.

Lord Peters smekmånad

Smakbiten kommer från s 129, det ska sotas i smekmånadshuset och det börjar dyka upp tecken på att hyresvärden/ husets tidigare ägare inte har haft sina affärer i ordning.

”Det trodde jag aldrig om morbror”, sade miss Twitterton sorgset. ”Man hade ju alltid sett upp till honom. Jag kan helt enkelt inte tro det.”
”Det kan jag – lugnt”, sade Crutchley i örat på sotaren.
”Sånt vet man aldrig”, sade mr Puffert, som var i färd med att dra på sig överrocken. ”Jag trodde alltid att mr Noakes var förmögen. Han tycks ha varit en smart filur.”
”Och så har han stuckit med mina fyrtio pund!” Crutchley plockade automatiskt upp tidningarna från golvet.

38 reaktioner på ”En smakbit ur Lord Peters smekmånad

  1. Visst är det skumt med alla dessa mordfall som hela tiden ramlar ner i knät på dem som har det som yrke. Undrar om vi andra bara är för ouppmärksamma för att notera dödsfallen omkrig oss 🙂

  2. Visst är det egendomligt att folk faller som käglor i närheten av bokkaraktärer som sysslar med brott på olika vis, när man tänker efter. 😉
    Tack för smakbit!

  3. Åh vad omslaget var fint! Jag har hört att Sayers är en mycket duktig deckarförfattare, så jag måste nog försöka läsa något av henne snart 🙂 Trevlig kväll!

Kommentera

