Läst i juni

Så går en dag än från vår tid och kommer icke åter. Och det har blivit juli, dags att sammanfatta juni månads läsning.

En enda hemlighet –  Simona Ahrnstedt
Det är du, inte jag – Nora Strömman
Vassa föremål – Gillian Flynn
Efter Alaska – John Green
Enkelten verta -Johanna Sinisalo
Etthundra mil – Jojo Moyes
Heroes are my weakness– Susan Elizabeth Phillips
Farlig midsommar – Tove Jansson
Lev mer på mindre – Maria Österåker
Kamratfesten – Dorothy Sayers
Britt-Marie var här – Fredrik Backman
Hon som älskade honom – Sara Kadefors

Det blir 12 lästa böcker, en på finska och en på engelska. Sommarens klassikerutmaning har jag inlett med Kamratfesten av Dorothy Sayers, en riktig deckarklassiker! Kaosutmaningen klarades av med ”Lev mer på mindre”, 20 lästa böcker till den utmaningen alltså. Det blir säkert flera böcker lästa till den utmaningen, det finns ju fortfarande några punkter kvar på listan. Tre ungdomsböcker, men jag tycker att bra böcker är bra böcker och läser en del ungdomsböcker. När det gäller utmaningar är det nog närmast min FN-utmaning som är sorgligt eftersatt.

kingsley-water-babies-1

Det blir svårt att kora någon ”månadens bästa”. En ny bok av Simona Ahrnstedt är ju bokvärldens motsvarighet till att hugga in på en konfektask.  Ett besök i Mumindalen blir man alltid glad av. Dorothy Sayers deckare är klassiker av en orsak. Och sen har jag läst böcker av en rad författare som jag gillar. En riktigt fin inledning på sommaren, med andra ord.

När det gäller bloggen och semester har jag inte tänkt mig någon direkt bloggpaus, men med tanke på att semesterplanerna omfattar vistelser utom räckhåll för wifi, lär det väl nog märkas ett visst semestertempo.

6 thoughts on “Läst i juni”

  1. Vilken härlig läsmånad! Jag måste försöka läsa den olästa bok jag har av Simona Ahrnstedt. Det är nästan så att jag har abstinens, det var så länge sedan jag läste något av henne…

Kommentera

