Britt-Marie var här

Britt-Marie var här by Fredrik Backman

Vilken bok? Britt-Marie var här av Fredrik Backman.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Det här är ju Britt-Marie som förekommer i boken ”Mormor hälsar och säger förlåt”. Hon har varit hemmafru i hela sitt liv, men borde nu hitta ett jobb. Med envishet får hon ett som fastighetsskötare för en fritidsgård som snart ska läggas ner, i ett litet samhälle som är på väg att dö. Sen blir hon också tränare för ett fotbollslag. Om hon vet något om fotboll? Nejdå, men barnen litar på henne.

Vad tycker jag? Jag har förstått att Fredrik Backmans sätt att skriva är en sak man kan vara av olika åsikter om, två läsande bekanta har nämligen berättat att dom inte fattade/gillade boken om Ove. Jag gillar stilen, alltså gillar jag den här också. Dessutom är jag lite svag för döende samhällen som kämpar för sin existens, det blir ytterligare en orsak att gilla den här boken.  Jag bor i ett sånt samhälle, nämligen. Där alla slags service dragits in eller är indragningshotad.

Men ska man läsa bara EN bok av Fredrik Backman, då är det Ove. Den än bäst.

4 thoughts on “Britt-Marie var här”

  1. Jag älskade Ove, både boken och karaktären. När det kommer till Britt-Marie tyckte jag egentligen om berättelsen men stod inte ut med karaktären Britt-Marie, så jag lyssnade inte klart på boken. Jag är kluven till Backman alltså.

Kommentera

