En smakbit ur Utvandrarna

Det är söndag, och jag har just vaknat efter att ha varit på dans igår kväll. Riktig dans, på danspaviljong, och bland annat pepparkakspojkarnas gudfars band spelade. En trevlig kväll, om än lite väl mycket mygg.

en smakebit

Annars har jag angripit boken som passar in på två av mina läsutmaningar. Jag satte Vilhelm Moberg som en författare jag vill bekanta mig med i Boktolvan, och ”Utvandrarna” passar också fint till Klassikerutmaningen. Smakbiten kommer från s 135.

Utvandrarna (pocket)

Fororna med ektimmer började gå till Karlshamn på hösten, men Aron på Nybacken åtföljde själv sitt ök; han sade: han var så rädd om sin lille dräng, att han inte tordes släppa ut honom på så långa vägar.
En grind, som för Robert hade tett sig som öppen, slog igen mitt för hans näsa. Och det stod många stängande grindar på amerikavägen.

Det finns fler smakbitar hos Flukten fra virkeligheten, Följ länken och se vad folk läser den här helgen!

12 thoughts on “En smakbit ur Utvandrarna”

  1. De här böckerna tyckte jag väldigt mycket om och trots att jag har dem så känner jag mig väldigt sugen på att köpa pocketutgåvan. De omslagen är så vackra.

Kommentera

