Klassisk deckare!

Kamratfesten

Vilken bok? Kamratfesten av Dorothy Sayers.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket. Trots att min man sa att jag inte ska börja ta med mig jobbet hem!

Vad handlar boken om? Dorothy Sayers har skrivit en hel radda böcker om lord Peter Wimsey, privatdetektiv. I fyra av dem finns också deckarförfattare Harriet Vane. De här fyra blev nyöversatta i oförkortad form för några år sedan (med läckra omslag!), detta är den tredje boken. I den här boken återvänder Harriet Vane till sin studietids Oxford, det är kamratfest på hennes college. Böckerna är skrivna på 1930-talet, och det innebär att universitetsutbildning för kvinnor inte var en självklarhet. Så när en okänd sabotör börjar trakassera elever och personal på Shrewsbury college, försöker man lösa saken med så lite offentlighet som möjligt. Till exempel ber man hellre en alumn med viss deckarvana (Harriet Vane) att försöka ta reda på vem sabotören är, än att man blandar in polis. Men trakasserierna eskalerar och ingen verkar gå säker.

Vad tycker jag? Det här är en oerhört genomtänkt bok. Omsorgen om alla små detaljer lyser igenom överallt. Det läsaren inte vet om studielivet i Oxford efter denna bok är helt enkelt inte värt att veta. Harriet Vane får mycket att reda ut med sig själv och sina känslor, och det är symboliskt att hon till stor del gör det på sin alma mater. Dessutom skiner kärleken till staden Oxford som en sol genom hela boken.

Smakbiten jag delade i söndags ur den här boken, kommer att hamna i min citatbok.

Han försvann längs balkongen och var borta. Harriet stod ensam kvar och tittade ut över andens kungadöme, som glittrande sträckte sig från Merton till Bodley, från Carfax till Magdalens torn. Men hennes blick följde en smärt figur som korsade det kullerstensbelagda torget och med lätta steg försvann in på High Street. Alla jordens kungadömen och dess prakt och glans.

Utmaningar: Med den här boken inleder jag sommarens Klassikerutmaning.

4 thoughts on “Klassisk deckare!”

    1. Jag praktiserar bara på biblioteket. Men jo, min man menade att jag väl borde klara mig med mindre låneböcker hemma när jag är omgiven av dem på dagtid.. men det verkar inte funka så!

Kommentera

