En smakbit ur Kamratfesten

994cb-6473057481_ce462009e6_o

Ett välsignat lugn har spridit sig över sommarstugan och jag har nyss läst ut ”Kamratfesten”, den tredje av Dorothy Sayers deckare som handlar om deckarförfattaren Harriet Vane och Peter Wimsey. De fyra böckerna gavs ut på nytt på svenska, oavkortade och med läckra omslag, för några år sedan, och jag har stort nöje av att läsa dem.

Kamratfesten

Harriet Vane ska delta i en återträff, kamratfest, på sitt gamla college i Oxford. När hon väl kommer dit visare det sig att allt inte är som det ska, och någon har siktat in sig på kvinnorna vid Shrewsbury College med elaka meddelanden, skadegörelse och försök att skrämmas, allt tydligen för att de har motvilja mot kvinnor som studerar. Och skrämselförsöken eskalerar, men på colleget ser de sig tvungna att försöka lösa problemet med så lite offentlighet som möjligt.

Smakbiten kommer alldeles från slutet, s 546, men borde inte avslöja något om bokens handling, annat än att det här är den boken där Harriet erkänner sina känslor för Peter.

Han försvann längs balkongen och var borta. Harriet stod ensam kvar och tittade ut över andens kungadöme, som glittrande sträckte sig från Merton till Bodley, från Carfax till Magdalens torn. Men hennes blick följde en smärt figur som korsade det kullerstensbelagda torget och med lätta steg försvann in på High Street. Alla jordens kungadömen och dess prakt och glans.

Mera smakbitar finns som vanligt hos Flukten fra virkeligheten.

24 thoughts on “En smakbit ur Kamratfesten”

    1. Jo, och just den här är lite ovanlig. För det mesta får relationen mellan Peter Wimsey och Harriet Vane väldigt liten plats, men i den här brottas Harriet med förhållandet.

  1. Tack för smakbiten. Jag läste flera böcker av Sayers i tonåren men minns ju inte vilka! Den här rankades av Lotta Olsson i DN som nummer 1 på hennes deckarlista på de 100 bästa deckarna.

  2. Jag får nog ta och läsa en bok av Dorothy Sayers, om inte annat för att säkert veta att jag läst en. Läste många böcker i tonåren som jag inte alls kommer ihåg🙂

  3. Jag har hört en del om författaren, men jag har inte läst någon bok av henne. Jag blir definitivt intresserad av att läsa den🙂 Tack för smakebiten!

Kommentera

