En smakbit ur Farlig midsommar

Farlig midsommar by Tove Jansson

Jag har börjat på med min midsommarläsning, en av de Muminböcker jag inte läst tidigare. Egentligen kunde man citera hela boken, den är full av fyndigheter. Men jag ska dela en bit från sidan 43, där en del av Muminfamiljen hamnat på en teaterbåt. Dock vet ingen i familjen vad teater är.

Vojvoj ändå, sa Muminmamman. Jag trodde det var gardinsnöret. Och så kommer allt det här ner på en. Tänk om någon hade blivit platt. Hittade du någon marmelad?
Nej, svarade Homsan.
Vi får väl dricka teet i alla fall, sa Muminmamman. Medan vi betraktar den här tavlan. Den är underbart vacker. Bara den visade sig lite lugnare.
Hon började hälla i tekopparna.

Vill ni läsa fler smakbitar finns dom hos bloggen Flukten fra virkeligheten. Jag har annars tillbringar dagen med att gå omkring på Öppna Portar- evenemanget i den lilla staden jag bor nära. Det är folk som öppnar sina trädgårdar eller ibland till och med sina hem, och man får komma och bekanta sig med staden bakom staketen och portarna. Det kommer ett inlägg om dagen lite senare.

994cb-6473057481_ce462009e6_o

30 thoughts on “En smakbit ur Farlig midsommar”

Kommentera

