Tisdagsutmaning: bröllopsfantasi

Kulturkollo är dom bröllopsinspirerade den här veckan och tisdagsutmaningen handlar om bröllop.

Vilket är ditt fiktiva favoritbröllop?

Vilka två fiktiva karaktärer är inte, men borde vara gifta med varandra?

När det gäller fiktiva bröllop får jag säga att jag inte tycker jag läst om några särskilt märkvärdiga bröllop. Däremot var det en period i mitt liv där det ofta förekom bröllop på film, så för ovanlighetens skulle blir det ett filmsvar idag. Och det är egentligen inte bröllopet i sig jag finner minnesvärt, utan från den här filmen kommer ett av mina ihopsamlade citat. Filmen är ”My best friend´s wedding”, och citatet kommer förstås från slutet på filmen: ”Life goes on. Maybe there won´t be marriage..maybe there won´t be sex..but by God, there will be dancing!”

Sen kommer jag till den ännu svårare frågan om vilka karaktärer som inte är gifta men som borde gifta sig med varandra. Det enda jag kommer på, är att Pippi och Alfons borde gifta sig med varandra när dom blir stora. Mitt resonemang är följande: Pippi skulle liva upp tillvaron för Alfons och han skulle få mer fart och fläkt i livet, medan Alfons skulle bidra med en viss stabilitet (det vore nog han som skulle se till att det fanns mat i kylskåpet) till förhållandet. Jag tror dessutom att båda två skulle vara beredda att ge varandra utrymme att vara sig själva. Så det kunde funka.

2 thoughts on “Tisdagsutmaning: bröllopsfantasi”

Kommentera

