Helgon eller syndare- Ian Rankin

Helgon eller syndare by Ian Rankin

Vilken bok? Helgon eller syndare av Ian Rankin.

Var har jag fått tag på den? Lånade den på biblioteket. Ta inte med jobbet hem, sa maken. Det här var den första boken som kom hem därifrån.

Vad handlar boken om? Igen är Rebus och Malcolm Fox i samma bok. En lagändring gör det möjligt att anklaga en person på nytt för samma brott, och en ivrig åklagare vill börja nysta i ett fall som härrör sig från Rebus’ tidigaste karriär. Men vilken roll spelade Rebus egentligen?

Vad tycker jag? Ingenting känns som att det snart ska bli sommar, inte vädret, inte sysselsättningarna, ingenting. Dessutom fick jag tydligen för mycket rosa fluff i bokform här tidigare under våren. De sakerna sammantaget gör att jag nu läser ruskiga böcker från Skottland, något som annars brukar inträffa på hösten. Och Rankins deckare- för mig känns det lite som att komma hem när jag läser dem, ett resultat av att det troligen inte har gått ett enda år i mitt vuxna liv som jag inte har läst lite Rankin.

Kommentera

