En smakbit ur: Helgon eller syndare

994cb-6473057481_ce462009e6_o

Värmen håller sig envist borta, men idag regnar det i alla fall inte. Jag vet inte om det är den frånvarande våren, eller om jag överdoserade romantiska fluffböcker tidigare i år, men jag läser skotska obehagligheter igen. Dock lite mindre obehagliga än förra söndagen, nu läser jag Ian Rankins ”Helgon eller syndare”. I den här boken förekommer både Rebus, Malcolm Fox och Siobhan Clarke, och fallet som undersöks har kopplingar till Rebus’ tidigaste dagar vid polisen.

Helgon eller syndare

Smakbiten från sidan 59.

Rebus satt i sin bil och stirrade på huset. Att han hade kört dit innebar att han inte kunde dricka, men bilen skulle underlätta om han blev tvungen att ge sig av i all hast. Det fanns inga moln på hinlen och månen framträdde tydligt. Temperaturen låg  bara på någon enstaka plusgrad och frosten glittrade på vägbanan. Rebus grep hårt om ratten med händerna. Han hade ännu inte sett någon gå in. Ljuset var tänt i bägge fönstren på bottenvåningen.

26 thoughts on “En smakbit ur: Helgon eller syndare”

  1. Jag får nog snart göra något åt min Rebus-bok, den känner sig lite övergiven där den står i bokhyllan. Tack för smakbiten!

Kommentera

