MaddAddam

Omslagsbild: MaddAddam

Vilken bok? MaddAddam av Margaret Atwood.

Var har jag fått tag på den? Till min stora lycka fick jag en recensions-ebok från Norstedts. Tack!

Vad handlar boken om? En sjukdom spreds över världen, och alla människor dog. Eller nästan alla. Några överlevde, tillsammans med en slags människor som skapades med hjälp av bioteknik för att vara det nya och bättre alternativet. Det här är också historien om Toby, och hur hon blev den nya världens historiker.

Vad tycker jag? De två första delarna i trilogin utspelar sig under samma tidsperiod, men ur olika perspektiv. I den här delen knyts vissa händelser ihop, man får veta lite ”hur det gick sen” och så där. Det är kanske den minst intressanta delen av de tre, men samtidigt behövs den för att historien ska få ett slut. Det är helt enkelt en ”efteråt- bok. Det värsta och dramatiska har hänt, och nu får man helt enkelt försöka leva med det. Och det där med att den är den minst intressanta delen i trilogin: det är fortfarande Margaret Atwood som har skrivit, det är fortfarande väldigt bra läsning. Och trilogin som helhet är något av det bästa jag någonsin läst. Kanske för att det inte är så osannolikt. Jag kan se vilka trådar det är som Atwood plockat upp i vårt samhälle och spunnit lite vidare på. I många andra dystopiska trilogier förblir det oftast väldigt oklart vilken katastrof det var som gjorde slut på livet som vi känner det, och resulterade i ett helt annorlunda samhälle. Här är vi med om kollapsen, i närbild, och det ser ut som något som skulle kunna hända.

Utmaningar: Det här blir min bok med någon som talar med djur till Kaosutmaningen. Jag kommer faktiskt inte att avslöja mer än så, vill du veta mera får du läsa boken helt enkelt. Det blir bok 19/20 till den här utmaningen, så snart är den avklarad!

För övrigt: för mig är det här den ultimata dystopiska trilogin. Det är den här du ska läsa om du ska läsa EN dystopisk trilogi i ditt liv. Och det går bokcirkla den första delen i trilogin, Oryx och Crake, med Kulturkollo från och med i övermorgon! Jag kommer att åtminstone följa med cirkeln, men jag har inte haft tid att läsa om boken, och det borde jag antagligen för att kunna delta i diskussionerna fullt ut.

Kommentera

