Omslagsonsdag: mitt bloggnamn

Den här veckan är temat för Bokpotatens omslagsonsdag ”ditt bloggnamn”. Jag väljer att tolka det som pepparkakor i olika former.

Och nej, jag kommer inte att göra undantag från mitt extravillkor att det ska vara en bok jag har och/eller har läst. Vilket innebär att jag får göra som jag brukar i knepiga lägen, jag får kolla in böckerna jag brukade läsa för sönerna för länge sen, när deras skonummer fortfarande var mindre än mitt.

Jul i Bullerbyn (kartonnage)

Här hänger det faktiskt pepparkakor i granen, fast det syns lite dåligt.

Pettson får julbesök

Den här var en favorit kring jul. Och klockrent, för här bakas det ju pepparkakor för fulla muggar!

Japp, där var saldot. Jag har nämligen inte läst den här:

Eller den här:

Konsten att vara snäll

Det finns inte heller någon djupare filosofisk orsak till att min blogg heter just ”Bokhyllan i pepparkakshuset”.  Visst, pepparkakor är helt okej, men inte mitt favoritbakverk eller så. Förr, i vad som känns som ett tidigare liv, brukade jag också bli lite tokig när julen närmade sig, och pynta och feja och fira jul med alla femtioelva slag av julmat, naturligtvis hemgjord, och julklappar till alla i hela släkten. Fast nu håller jag det på ganska rimlig nivå, jag har sällan krafter över till så mycket. Jag vill ha gran, det vill jag. Och jag brukar byta till julgardiner i vissa fönster. Sen värmer jag glöggen, käkar lite köpta pepparkakor, lyssnar på julmusik och blundar för dammråttorna i hörnen. Och vips infinner sig julfrid.

Men nu är det ju vår, så det här inlägget känns lite otidsenligt..

4 thoughts on “Omslagsonsdag: mitt bloggnamn”

Kommentera

