En smakebit på søndag- 17 maj

en smakebit

Idag är det säkert fest och firande i Norge, det är ju nationaldag där! Bokbloggen Flukten fra virkeligheten delar en smakbit ur en sång som heter 17. mai-sang for de små av Margrethe Munthe. Jag önskar alla en fin festdag idag- oavsett om ni finns i Norge, eller någon annanstans.

Norges flagga

Här hos oss har pepparkakspojkarna varit på scouthajk, och ska snart hämtas. De brukar vara trötta, smutsiga och lyckliga.

Alla kan vara med och dela en smakbit ur det man läser denna söndag. Den enda regeln är: inga spoilers. Bloggen Flukten fra virkeligheten håller i trådarna, och där finns alla smakbitar samlade.

Jag läser en bok som är allt annat än mysig idag. Jag utgick från att det blivit lite väl mycket sött i min läsning på senaste tiden, att det var länge sen jag läste någon bok från Skottland, och att jag ville läsa fler böcker av den här författaren. De tre tankarna kombinerat ledde fram till denna bok.

827610

The wasp factory av Iain Banks.

Boken handlar om Frank som bor på en liten ö med sin pappa. Boken inleds med att Franks bror rymt från det mentalsjukhus han vistats i, och nu är på väg mot ön. Frank är inte heller någon helt vanlig sextonåring, bland annat har han mördat tre personer. Smakbiten från s 42 visar lite hur Frank tänker om den saken.

Two years after I killed Blyth I murdered my young brother Paul, for quite different reasons than I’d disposed of Blyth, and then a year after that I did for my young cousin Esmerelda, more or less on a whim. That’s my score to date. I haven’t killed anybody for years, and don’t intend to ever again. It was just a stage I was going through

36 thoughts on “En smakebit på søndag- 17 maj”

  1. Oj, for en smakebit! Minner litt om Sherlock. ”Jaja, det skjedde, og så?”
    Må skrive opp denne på listen min😉

Kommentera

