Ljudet av sådant som faller

The Sound of Things Falling by Juan Gabriel…

Vilken bok? Ljudet av sådant som faller av Juan Gabriel Vásquez

Var har jag fått tag på den? Lånat från grannstadens bibliotek. (Räknas det förresten som illojalt att låna från andra bibliotek än det jag praktiserar på?)

Vad handlar boken om? En lite rörig historia om juridikläraren Antonio Yammara, hans familj, och en vän som heter Ricardo Laverde som blir skjuten mitt på gatan. Antonio är med Ricardo då han blir skjuten, och fastnar vid den här händelsen och kan inte gå vidare med sitt liv.

Vad tycker jag?  Jag läste den här boken för att jag tyckte jag behövde läsa någon annan slags böcker än jag läst hittills i år, dvs mer eller mindre romatiska YA- och chicklitböcker. Men det var inte heller den här sortens bok jag behövde just nu. Den är välskriven, men jag koncentrerade mig eventuellt för dåligt, och hittade inte riktigt den röda tråden. Vad det är för böcker jag behöver läsa just nu? Tjaa, det kan vara massmördare, psykopater eller nåt sånt kanske? Det har inte blivit mycket sånt denna vår. Böcker från Skottland har det varit få av också. Enligt detta har jag valt min nästa bok.

Kommentera

