Bokbloggsjerka platsbrist

jerka11

Hur får du plats med alla böcker? undrar Mia Eggiman i Annikas bokbloggsjerka den här veckan.

Ja, dom flesta finns faktiskt i hyllan som min man satte upp när vi flyttade in i huset. Sen har dom spridit sig lite och nu står det en liten hylla där bredvid som också är nästan full med böcker. Problemet är att den hyllan inte alls är lämpad för böcker, hyllplanen är höga och smala, så i den ligger böckerna i högar fast dom är i hyllan.

SAMSUNG CSC

Hyllan, pocketboksdelen.

20140409_113119

Den smala hyllan.

Och sen finns några böcker i vardagsrummet. Men där finns bara några extra fina (som dessutom passar i färg till vardagsrummet) för trivselns skull. Jag har också en hylla bredvid sängen där jag har olästa böcker. Det är ingen stor hylla så där står böckerna faktiskt i två rader nu, plus att olästa böcker finns i en (eller allra högst två, jag lovar) hög på en hylla ovanför datorn där också har biblioteksböcker och böcker som behövs då jag studerar. Ja, och sen har ju sönerna lite egna böcker i sina hyllor i sina rum. I hallen har jag ockuperat några av skåpen för bokförvaring istället för klädförvaring. Men i badrummet och bastun har vi inga böcker. ( I köket finns ju kokböcker, så det är inte heller ett boklöst rum.)

20150108_111817[1]

Detalj från vardagsrumshyllan.

Det finns ett litet problem att få plats för böcker, som ni kanske inser. Min största insats för att anpassa antalet böcker till den plats som finns är nog att läsa biblioteksböcker. Om man tänker så, så finns ju dom böckerna kvar på biblioteket för omläsning också, ifall man skulle vilja det.

På tal om biblioteket, så det trivsammaste med att jobba där är faktiskt att det finns böcker i alla rum där också. Jag har också fått bekanta mig med bokförråden och magasinen. Dom sa lite beklagande att en av sakerna jag kommer att göra blir att ordna upp i förråden, en omflyttning är på gång just nu. Jag vet inte om jag blir så avskräckt, jag gillar ju att hålla i böcker och flytta dem från hylla till hylla.

Tillbaka till platsfrågan. Jo, jag rensar också. Nu var det bara ganska länge sen sist. Jag borde nog gå igenom mina böcker igen snart och ge bort eller sälja på loppis.

12 thoughts on “Bokbloggsjerka platsbrist”

  1. Den där smala hyllan skulle jag vilja ha🙂 Ser ut att vara den perfekta höjden för stora konstböcker! Det är annars ett elände att hitta hyllor som de får plats i…

    När jag får eget boende kommer jag nog ha bokhyllor i varenda rum🙂

Kommentera

