De utstötta

The Outcast Dead: A Ruth Galloway…

Vilken bok? De utstötta av Elly Griffiths.

Var har jag fått tag på den? Lånad på biblioteket.

Vad handlar boken om? Sjätte boken om Ruth Galloway. Och i den här boken hittar Ruth en ökänd barnamördare, mor Krok, vid en utgrävning. Och ett barn har dött i plötslig spädbarnsdöd, men eftersom det är tredje gången i samma familj blir det utredningar. Dessutom försvinner det barn. Och Ruth blir med i ett TV-program om mor Krok.

Vad tycker jag? Det är ju vid det här laget en bekant uppsättning karaktärer, och historien är inte alls olik de tidigare. Det vill säga, en sån slags deckare jag trivs med. Ruth har ett intressant yrke som arkeolog och är sympatisk som något av en enstöring, relationerna mellan karaktärerna är bitvis trassliga, men Ruth verkar ha rett upp sitt privatliv ganska bra sedan den första boken, numera ligger trasslet på annat håll, oftast. Jag tror alldeles bestämt att jag borde besöka King’s Lynn en gång till någon gång, och staden Norwich vore säkert också värd ett besök, för dit har jag aldrig varit.

Kommentera

