Pentecost Alley (Charlotte & Thomas Pitt…

Vilken bok? Pentecost Alley av Anne Perry.

Var har jag fått tag på den? Den här fanns i väskan med böcker jag fick strax innan jul ifjol. Jag sa ju jag skulle ta de flesta till sommarstugan. Det gjorde jag, och förra helgen började jag på den här där, och fick så lov att ta den med igen till ”vinterhemmet” vårt och läsa den klart. (Så länge sönerna går i skolan tillbringar vi oftast veckorna i ”vinterhemmet”)

Vad handlar boken om? Nummer 16 i en serie på minst 31, jag har läst böckerna som fristående, och det funkar nog. Jag tror dessutom att för många på raken i serien kan kännas överväldigande. I alla fall, handlingen. Thomas Pitt blir kallad till en mordplats. En prostituerad har blivit mördad, och i London på 1800-talet är det bara alltför vanligt. Men den här gången finns det tecken som tyder på att mördaren är sonen till en rik och inflytelserik man, och Thomas Pitt bukar få ta hand om fall med besvärliga kopplingar.

Vad tycker jag? Jag kan bra läsa Anne Perrys böcker och speciellt för hennes omsorg om detaljer och historia, men som sagt, för många på raken tror jag inte funkar. Nu var det länge sen den förra boken av henne så den här kändes riktigt bra. Anne Perry har ju också en annan lång historisk deckarserie om William Monk. Dom utspelar sig på 1850-60 talet, böckerna med Thomas Pitt är lite senare, cirka 1880.

Intressanta fakta: Anne Perry är dömd för ett mord hon begick 1954 (tillsammans med en jämnårig väninna) när hon var 15. Hon hette då Juliet Hulme. Efter att hon avtjänat sitt straff, försökte hon lämna det hela bakom sig, hon flyttade bort från Nya Zeeland, och Juliet bytte till förnamnet Anne och tog sin styvfars efternamn Perry. Hon lyckades också hålla sin gamla identitet okänd ända till 1990-talet, när en filmmakare undersökte historien och gjorde filmen ”Heavenly Creatures” baserat på mordet Juliet Hulme/Anne Perry varit med om.

3 thoughts on “”

Kommentera

