En bra fråga. Bokbloggsjerka

jerka11

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Det är Robert som har inspirerat veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka.

Mitt spontana svar är att det är för att det är fler kvinnor som läser. Nöjesläser alltså. Här kommer länkar till två artiklar som jag så där snabbt en fredagmorgon hittade.

Citerat från mediebarometern 2011 (Sverige)

– När unga män spelar datorspel läser unga kvinnor böcker för nöjes skull eller bloggar. Unga människor i dagens mediekultur uppvisar därmed samma mönster som Mediebarometerns resultat uppvisar år efter år, säger professor Ulla Carlsson.

Citerat från artikel om Pisaresultatet för Finlands del ifjol.

Flickorna i Finland ligger i genomsnitt 56 poäng över pojkarna i läsförståelse – det motsvarar ett och ett halvt års undervisning.

Den finlandssvenska läsambassadören har också en länksamling till artiklar om läsning och genusfrågor här.

Kanske det är så enkelt? Kvinnor läser mer, så då finns det fler kvinnliga bokbloggare. Fast jag känner på mig att det finns mer bakom det här egentligen. Hur blir ett område förknippat med män, hur blir ett område förknippat med kvinnor? Varför just läsning=tjejigt, matte=killigt? (Jo, det är en generalisering, men till mitt försvar ska sägas att jag gör generaliseringen på basen av fjolårets Pisaresultat för Finland.) Och hur känns det då att vara en kille som gillar att läsa? Känner man sig mer eller mindre som ett UFO?

Frågorna står som spön i backen och jag har inga bra svar.

34 thoughts on “En bra fråga. Bokbloggsjerka”

  1. Så interessante linker du har lagt ut! Ja, det ligger nok mange flere ting bak dette med at det er flest kvinner som leser og bokblogger. I vår familie bryter vi litt med normen; sønnen min er en bokorm, mens datteren ikke leser bøker i det hele tatt. God helg, hilsen Anette🙂

    http://www.anettesbokboble.com

  2. Det finns ju de som hävdar att flickor mognar fortare, kanske gör det att de tidigare har hög läsförståelse och tillgodogör sig böcker lättare? För jag tror att man formas redan som barn till läsare eller ickeläsare.

    1. Kanske har du rätt i att man formas till läsare som barn, men samtidigt tror jag lite som psykologerna hävdar, att det aldrig är för sent att ha en bra barndom. Så jag tror nog att man kan bli en läsare senare i livet. Det är bara ovanligt.

    1. Jag tror att på 1700-talet hade nog många av tidens tongivande personer hävdat att skillnaden satt i generna, eller var ”naturlig”, och mera bestämt att skillnaden gjorde att kvinnor absolut inte var menade för så intellektuella och koncentrationskrävande sysselsättningar som läsande. Så, nja, jag omfattar inte helt teorin om gener..

  3. Åh väldigt intressant🙂 Jag tror ju att man inte riktigt får pojkar att gilla läsning när det inte har funnits så mycket böcker för pojkar, men det börjar bli mer och mer även för pojkar att läsa!

  4. ett jättebra inlägg! om man inte i Finland får sina pojkar/män att läsa så vet jag inte vem som skulle klara det. i Finland sätter man biblioteksverksamhet och läsning högt och satsar pengar på det. för flera år sedan när jag besökte Helsingfors stadsbibliotek fanns där ett helt rum fullt med lyrik från golv till tak. och man fick kliva på gamla härliga stegar att kliva på för att nå översta raden

    1. Men varför, egentligen? Nog är ju böcker mer intressanta fantasimässigt än dataspel? Men, ja, jag har väl aldig fattat grejen med dataspel, och det är väl där någonstans hela problemet ligger, killar fattar inte vad de missar, likson tjejer inte fattar vad de missar.

  5. Ha ha, samma som vi andra. Vi vet hur det ser ut men ingen vet varför. Sen har jag själv en fundering hur vanligt är det att kvinnor snöar in mer på faktaböcker än skönlitteratur, själv gör jag det.

  6. Jag tycker att det är fascinerande att så många är intresserade av att skriva om böcker, samtidigt som många av författarna som skrivit dessa böcker inte ens finns representerade på Wikipedia! Varken förlagen eller bokbloggarna har alltså brytt sig om att göra den allra mest basala informationen om en författare tillgänglig på ett enkelt sätt. Kan det bero på att det är kvinnor som bokbloggar och driver förlag, medan det nästan bara är män som skriver på Wikipedia?

    1. Wikipedia är en annan intressant fråga. Jag försökte ju som en uppgift i en kurs om sociala medier skriva ett Wikipediauppslag, och det blev just om en mindre känd författare. Men då tyckte jag att det var rätt svårt att hitta någon författare det inte skrivits om.

Kommentera

