Kulturkollos utmaning: en tidsresa

Den här veckan har Kulturkollo temat ”då och sen”, det vill säga dåtid och framtid på samma gång. Så då är tisdagsutmaningen: Om du fick tidsresa fritt – vart och när skulle du resa?

steam-trains-1

Det är en delikat fråga. Och det finns ju fler möjliga svar på den.

Ett alternativ är att resa bara lite in i framtiden, kanske 30-40 år, och kolla att pepparkakspojkarna mår bra och så. Det är förstås möjligt att jag finns kvar själv då, så det skulle ju vara trevligt att veta hur jag lever också. Först låter det jättetrevligt. Men sen kommer frågan: vill jag verkligen veta vad som ska hända? Och nej, egentligen vill jag väl inte det.

Och tänk på historien! Egypten under faraonerna. Antikens Grekland, eller Rom. Riddare i rustningar, eller den första järnvägen. Den första bilfärden. Att tala med Gutenberg om böcker. Se Shakespeares pjäser då de uruppfördes. Möjligheterna är oändliga!

life-in-ancient-egypt-6

Tills det slår en. Den oundvikliga sanningen om alla historiska perioder. Det stora problemet. Alla behöver gå på toa. Även tidsresenärer.

Yup.

Då blir tre möjligheter kvar för en toafobiker. Den ena är antikens Rom, en liten men välutvecklad stad skulle vara ett möjligt alternativ för tidsresa. Möjlighet två är någonstans i vildmarken, eller mycket glest befolkad landsbygd. Så att det enda man behöver oroa sig för på utedasset är att bli uppäten av en björn eller så på väg till och från det lilla huset. Glest befolkad trakt är bra av tre orsaker- mycket frisk luft runtomkring, sällan behov av att tömma dasset, och med mindre folk är det mindre risk att de som du delar dasset med har smittsamma sjukdomar. Möjlighet tre för en tidsresa är väl från cirka 1950 och framåt. Då skulle man kunna hälsa på sina föräldrar som barn, och det hade ju varit kul i och för sig.

Men nu slår det mig vart jag skulle vilja styra min tidsresa. Jag skulle vilja resa bakåt i tiden och träffa min mormor. Det har jag aldrig gjort. Det skulle dessutom gå att passa in med möjlighet tre för en toafobiker.

6 thoughts on “Kulturkollos utmaning: en tidsresa”

  1. Jag tror också att resor framåt i tiden inte nödvändigtvis skulle vara positiva. Visst, man vill se att barnen har det bra, men tänk om de inte har det!

  2. Smart det där att resa lite lagom långt just för att säkerställa vissa bekvämligheter! Jag tycker också att framtidsresor är lockande vid första anblick men efter lite eftertanke inte lika mycket.

    1. Japp, det borde ju absolut göras! (Men du vet, om det gick skulle alla göra det och så skulle det vara en zillion med samma rad och så skulle alla vinna två och femtio..)

Kommentera

