Pax- Nidstången

Nidstången

Vilken bok? Pax- nidstången av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Bröderna Alrik och Viggo bor hos fosterföräldrar. Det visar sig vara utvalda för att hjälpa ett syskonpar, Estrid och Magnar, som skyddar ett hemligt bibliotek i Mariefred. Dessutom blir de utvalda som mobbningsoffer i skolan.

Vad tycker jag? Jag tyckte det var en riktigt spännande och fin bok, och tack vare illustrationerna borde den funka även för en läsare som inte är precis en storläsare. Till min besvikelse fick den inte godkänt av den yngre pepparkakspojken, jag hade liksom tänkt mig att vi skulle ha den som kvällsläsning ett tag. Men, jag får väl vara nöjd med att ”Odd och frostjättarna” av Neil Gaiman verkar funka bättre. Och det är bara så att jag vill veta hur det går för bröderna i fortsättningen, så jag får väl helt enkelt låna de följande böckerna i serien åt mig själv.

Kommentera

