En liten bok som blev läst emellan allt annat

Odd and the Frost Giants by Neil Gaiman

Vilken bok? Odd och frostjättarna av Neil Gaiman.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? Odd är en pojke på vikingatiden. Han har det inte så kul. Hans pappa dör under en vikingafärd, och han skadar sitt ben. Och vintern verkar aldrig ta slut. Så Odd ger sig ut i skogen. Där träffar han en örn, en räv och en björn. Men det visar sig vara Oden, Tor och Loke som blivit förvandlade. Och om inte Odd hjälper dem, tar vintern aldrig slut.

Vad tycker jag? Neil Gaiman är alltid bra, oavsett om han skriver för barn eller vuxna. Och jag har ju för länge sen insett att en bok är en bok är en bok, och om jag vill läsa den så ska inte någon tänkt målgrupp hindra mig.

Jag tänker testa den här boken som högläsning åt den kräsna elvaåringen. Nidstången (Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson), som alla andra (inklusive mig) tycks gilla, var inte i den här killens smak. Det som läses får nämligen inte vara hemskt eller farligt på något sätt. Få se om den här boken godkänns, spännande är det, men inte direkt hemskt. (Jo, jag ska nog kommentera Nidstången också, snart)

Utmaningar: En bok som utspelar sig under vintern, check. 17/20 böcker till Kaosutmaningen lästa. Snart är den utmaningen avklarad!

Och förresten, tips till läsning för min kräsna pepparkakspojke mottas som alltid med stor tacksamhet. Vi har läst om Hotell Gyllene Knorren, alla böcker. Det finns eventuellt någon bok om Sune vi inte har läst, men jag tror inte det. Alla Gregs dagböcker är lästa. Dom nämnda böckerna hör till favoriterna. Vad finns det mer för böcker som framför allt är roliga? Inga detektiver. Inga brott. Inga monster, spöken eller annat elakt sinnade varelser. (Snälla, eller helst roliga, versioner av fantasyfigurer borde funka..) Den äldre pepparkakspojkens boksmak liknar min, så vi har en massa böcker av det lite hemskare slaget, och det bara funkar inte åt den yngre. Dessutom läser den yngre pepparkakspojken inte SÅ bra, så gärna rätlinjiga berättelser med få personer att hålla reda på..

2 thoughts on “En liten bok som blev läst emellan allt annat”

  1. Har han läst böckerna om Tom Gates? De är i dagboksform i stil med Dagbok för alla mina fans. Annars är ju böckerna om Herr Grums läsvärda och riktigt roliga.
    Lennart Lordis loggbok av Tove Berggren borde med funka (finns två so far tror jag, Utsikt från livets planet och Nödsignal från horisonten)

    Och varför inte all Roald Dahls fantastiska böcker?🙂

Kommentera

