Skuggvarelser- Blodets röst

Vilken bok? Skuggvarelser/Blodets röst av Magnus Nordin

Var har jag fått tag på den? Inköpt för ett par år sedan i en bokhandel.

Vad handlar boken om? Det här är två böcker i en, de två första böckerna i en trilogi (tror jag). I alla fall, Daniel bor på Gotland med en alkoholiserad far. Främlingar flyttar in i ett ödehus i den lilla byn. Dom har en lustig färg på sina ögon. Och det verkar som om husdjur tenderar att försvinna i främlingarnas närhet. I bok två har det gått något år, Daniel bor i Stockholm, men kommer tillbaka när hans far dött. Händelser från boken Skuggvarelser börjar dyka upp till ytan, ett hundskelett hittas i havet och en envis polis börjar undersöka saken.

Vad tycker jag? Jag är lite ljummen. Jodå, det är nog så där småspännande. Men ingenting extra, liksom. Mordiska galningar på Gotland, det händer ju varje dag.. eller nej, det gör det förhoppningsvis inte, men i bokvärlden är det inget jättenytt. Det kan hända att det blev lite enahanda att läsa två liknande böcker på varandra också, det här är ju two-in-one. Observera att än en gång är jag inte bokens målgrupp. Jag har fortfarande passerat mina tonår för länge sen. Men utgående från min läsning denna vår så är jag någonskans kring fjorton år för det mesta.

Kommentera

