Vackra människor

9789515233479

Vilken bok? Vackra människor av Peppe Öhman.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? De ”vackra människornas” liv i Rödbergen i Helsingfors. Sen när de vackra människorna fått barn. Och inte alltid är riktigt nöjda med sitt parförhållande.

Vad tycker jag? Nu får jag först förklara: jag tycker intensivt illa om att läsa om otrohet. Så premisserna för den här boken är helt fel för mig i det avseendet. Sen följer att jag absolut inte på något sätt hör till ”de vackra människorna” och nog aldrig varit ”inne” i hela mitt liv. Så jag känner mig som en forskare som studerar en främmande livsform på en planet långt, långt borta när jag läser den här boken. Och som forskningsiakttagelser funkar den här boken helt okej. Jag förvånas över den här livsformens ritualer, beteenden och matvanor. Inte ens dagislivet verkar bekant för mig, och då har jag ändå erfarenhet av två barn och tre dagisar.

Men kanske funkar det så där någonstans i världshistorien. I så fall önskar jag att alla dom vackra människorna skulle få förmågan att bli nöjda, och att vara nöjda. Att inse att ibland räcker det med mindre än perfekt. Nej, det är fel sagt- att inse att för det mesta är perfekt helt enkelt att solen skiner en morgon när man tar sig till jobbet.

Utmaningar: En av fyra huvudpersoner bloggar, så jag kvalificerar den här till Kaosutmaningens ”en bok med en huvudperson som bloggar”. Dessutom är jag lite rädd för att jag bidrar till det där att sprida glansbilder av livet i sociala medier. Det var inte en ny tanke för mig, det här med glansbildsliv och sociala medier, men det var ändå en sak jag tyckte om att boken tog upp.

Kommentera

