Tematrio- vilja-läsa-böcker

tematrio

Lyrans Noblesser har alldeles rätt. Hur mycket jag än läser finns det alltid fler böcker jag skulle vilja läsa. Nu vill hon höra om tre av dem.

1. Alla säger att Utvandrar-böckerna är bra. Också folk som inte läser så himla mycket har läst dem. Jag tycker nog att jag borde läsa dem. Eller ens den första i serien. Jag tyckte jag var lite lurig som la in Vilhelm Moberg på min lista till Boktolvan. Kanske det skulle vara den lilla knuffen jag behöver för att få ens en bok i serien läst.

2. MaddAddam av Margaret Atwood. Nu har jag ju hört att det är den svagaste boken i trilogin som inleds med Oryx och Crake. Men jag tippar att Margaret Atwoods lägstanivå ligger rätt högt. Jag har funderat på att läsa den på engelska. Fast i maj kommer den på svenska, och de övriga två blev lästa på svenska, så jag ska väl vänta till dess. Och hoppas biblioteket här skaffar den.

För övrigt- om du ska läsa bara en dystopisk trilogi i ditt liv, då är det nog denna du ska satsa på.

3. Neil Gaimans omgjorda saga, The Sleeper and the Spindle. En slags Snövit och en slags Törnrosa, det låter som en alldeles utmärkt blandning tycker jag. Det finns förresten mer som jag inte har läst av  Neil Gaiman, främst då hans graphic novels. En dag ska jag nog läsa dem alla.

16 thoughts on “Tematrio- vilja-läsa-böcker”

  1. Tre spännande titlar! Utvandrarsviten har jag läst en gång för längesen men minns mest att jag var såååå skoltrött. Jag gissar att jag skulle tycka bättre om de böckerna om jag läste dem för första gången idag.

Kommentera

