Tollesbury Time Forever

Vilken bok? Tollesbury Time Forever av Stuart Ayris.
Var har jag fått tag på den? Beställt från nätbokhandel.
Vad handlar boken om? Det är lite svårt att säga, men det är en schizofren man som hamnar, eller tror att han hamnar, bakåt i tiden så att han besöker sin by i början på 1800-talet. Boken går ut på att en psykiatrisk sjukskötare tecknar upp text han finner i huset där mannen bott, mannen är nu försvunnen.
Vad tycker jag? Det är inte en absolut hemsk bok. Men hela grejen med sjukskötarens upptecknande av text blir vag. Och det är absolut inte lätt att följa med i huvudpersonens tankar. Någonstans mitt i boken tror jag att jag har det, men sen, paradoxalt nog när huvudpersonen blir lite redigare, tappar jag trådarna igen. Bäst beskriven är faktiskt puben, både i dåtid och i nutid. Vilket väl inte är så konstigt, för förutom schizofreni verkar huvudpersonen också ha alkoholproblem. Jag hade velat veta mera om familjelivet som kraschade och den utvecklingsstörde sonen. Frun dyker upp i en rätt osannolik roll i slutet av boken, så osannolik att jag får för mig att huvudpersonen igen glidit in i schizofreni- men det klargörs aldrig. Rörigt, oklart, och inte tillräckligt intressant, får bli en sammanfattning. Att bara säga att det är en annorlunda läsupplevelse skulle vara en underdrift.
Utmaningar: Jag hade satt den här författaren i Boktolvan, så där kan jag kryssa av honom. Det blir fyra författare lästa, och det var väl på tiden att fundera på den utmaningen, det blev ingen bok läst till den i februari.

Kommentera

