Bokbloggsjerka: Hur hinner du?

Hur hinner du läsa så många böcker?

Det är frågan i bokbloggsjerkan den här helgen.

Nu är det ju så att denna vår läser jag lite mindre än jag brukar. Men jag anser det som en stor bedrift att jag fortfarande läser, med tanke på att jag studerar mycket i vår. (En del av studierna kanske blir en kandidatavhandling någon gång i april. Vilket skulle betyda att jag får en examen, kanske lite sent så där som 38-åring, men dom säger ju ”bättre sent än aldrig”.)

Hur kommer det sig då att jag hinner läsa?

20141022_135900

Orsak ett vet alla som följer denna blogg: jag ser VÄLDIGT sällan på TV. Just nu följer jag med Shetland-serien, för att jag älskar landskapet och har läst böckerna. Det är ungefär det enda jag ser på TV just nu.

Orsak två är också ganska klar för många: Jag jobbar deltid. Jag har fått dra in på en del, till exempel så är det färre bokinköp och fler bibliotekslån. Men att jag inte behövt dra in på allt får jag tacka min man för, som jobbar (ofta mer än) heltid. Det var inte tid till bokläsning som var orsaken till mitt deltidsjobb, jag orkade helt enkelt inte med ett heltidsjobb då för några år sedan. Det hände att jag sov en hel dag, utan att det på något vis störde min nattsömn. Nu skulle jag orka igen, men har då valt att studera denna vår. Till hösten kanske jag gör andra val.

1533725_10152012742933197_1294803745_n

Orsak tre står ganska klar för alla som kommer innanför vår dörr: här prioriteras inte städning, inte heller har jag sådana där pyssliga hobbies som jag har märkt att folk har. Våra prydnadssaker är inte hemgjorda. Lite, lite handarbetar jag för det händer att jag stickar, men det är allt. Jag gräver inga nya blomrabatter, planterar inga buskar, odlar inga morötter, gör inga dörrkransar, syr inga kläder, målar inte porslin.. ni ser bilden jag försöker måla upp. Jag har all respekt för folk som gör sånt (det förstår ni säkert), men det är inget för mig.

Orsak fyra: Barn som är tonåringar, och nästan tonåringar, kräver inte en mammas odelade uppmärksamhet på samma sätt som en tvååring, treåring, femåring. Jag kan säga åt mina killar: du fixar salladen, du steker maletkött och jag skalar potatis- då blir kvällsmaten snabbt färdig. Om det finns jobb som behöver göras hemma är dom så stora att dom faktiskt är till hjälp. Dom kan städa sina rum själva. (Det här med att dom hjälper till hemma är medvetet- jag hoppas att dom får en uppfattning om vad som görs i ett hem, till nytta när dom flyttar hemifrån och till glädje för eventuella framtida partners.Och det finns ju ungdomar som flyttar hemifrån för att studera redan efter högstadiet.)

9b2ab64efe9007062659d7cac74b01cf

Så för att sammanfatta: läsning är det jag sysslar med när jag inte har måsten. Ibland också när jag har måsten. (Man kan stryka och läsa samtidigt riktigt bra, till exempel.)

Då hinner man läsa rätt mycket. Och hinner man inte så bra kan man läsa ungdomsböcker, dom är ofta snabblästa.

34 thoughts on “Bokbloggsjerka: Hur hinner du?”

  1. Äsch, jag fick min examen när jag var 41 så 38 är ju riktigt ungt🙂

    Jag är inte heller den pyssliga typen, det spar in en del tid🙂

  2. När man studerar så får man mindre lästid, men allt handlar ju om prioriteringar. Jag är inte heller speciellt ”pysslig” av mig, har inget intresse för sånt🙂

  3. Jag ska studera högre utbildning nästa vår, då är jag 33 år så det är aldrig försent att omskola sig eller vidareutbilda sig. Man lever ju faktiskt bara en gång och det gäller ju att göra det bästa av det. Jag är heller inte vidare pysslig, det enda pyssel jag gillar är trädgården!

  4. Håller med dig om att skönlitteraturen får stryka på foten när man studerar. Just nu så blir det många ljudböcker för min del, de kan jag höra samtidigt som måstena utförs. Lycka till med examen!

  5. Pyssliga hobbies har inte jag heller och trädgården sköts av maken. I hemmet finns fyra krukväxter som nästan sköter sig själva. Det fanns en tid när jag stickade och virkade, men det har fått ge vika för läsande och skrivande.

  6. Jag verkar tillhöra den lilla minoritet som faktiskt läser mer medan jag studerar. Det beror på att jag i slutet av dagen behöver ”tvätta” hjärnan med något annat än det jag har läst under dagen. Därtill så är jag nog lite pysslig av mig…

  7. Det är konstigt det där, varför värderas läsning annorlunda som hobby än odling av morötter och kransbindning? Så är det ju, man ska visst helst göra något som syns och är produktivt även i andras ögon. Men det är inget att bry sig om😉

  8. Städar inte så ofta jag heller, vilket är ganska skönt🙂 Men önskade att jag pysslade eller målade mer, för jag tycker det är roligt, men det är svårt när de flesta bord har högar av något på sig och jag hellre läser än städar. Moment 22…

  9. Odling av morötter lockar inte så himla mycket, i alla fall inte konsekvent. Det där med barnen tycker jag faktiskt är viktigt på många sätt. Tror det är bra att de får ta det ansvaret själva. Men skolan tar mer tid av oss som familj än när de var yngre. Men på det stora hela så är det lättare att läsa med äldre barn i huset.

    1. Jag tycker, att fast de har läsxor, så verkar det hjälpa väldigt mycket att bara vara närvarande när läxorna görs, oftast räcker det och så väldigt mycket handgriplig hjälp behövs ej.

  10. Förr var jag den pyssliga typen och en gång i tiden hade jag små barn, men jag tog mig tid att läsa ändå,. Vet dock inte varifrån jag fick tiden🙂

Kommentera

