Motionär Pepparkaka rapporterar och Kulturkollos tisdagsutmaning

Ja, det blev visst inte av att jag rapporterade nåt förra veckan. Jag har också saligen förträngt den veckans motion. Så jag får nöja mig med den här veckan.

Onsdag: 1,6 km jogg+gång på matta.

Fredag: 2 km jogg+gång på matta

Lördag: 1,5 km promenad ute

Söndag: En eftermiddag i pulkbacken ger fin motion när man ska ta sig upp igen.

Måndag: Yngre pepparkakspojken hade skridskojippo på skolan, jag skrinnade inte men det blir ändå frisk luft och att röra på sig för åskådarna också, annars fryser man.

winter-scenes-5

Jag tar och kombinerar in Kulturkollos tisdagsutmaning här när jag ändå håller på och motionerar, dom är på jakt efter bra fiktiva skildringar av idrott. Närmare bestämt sådana som riktar sig till vuxna. Det vimlar ju inte av dem.

Seglats i september

Det finns Johan Bargums ”Seglats i september”, till exempel. Nu är ju den här boken främst en filosofisk bok om krångliga relationer. Men dom seglar onekligen i största delen av boken, som jag minns det. Och segling är ju till och med en OS-gren, så det måste ju kvalificera den här boken till veckans utmaning.

The Long Walk by Stephen King

Nejdå, ”Hungerspelen” var ju inte alls först med dystopiska tävlingar till döds. I den här boken är det hundra pojkar som startar i en lång marsch, och det gäller att hålla sig över en viss hastighet. Man får bara tre varningar, och om man går för sakta ännu en fjärde gång blir man skjuten. Det finns bara en vinnare.. (Jag lämnar det osagt hur denna bok påverkat min syn på motion.)

Unseen Academicals (Discworld) by Terry…

Om man vill läsa om fotboll rekommenderar jag att man gör det i Terry Pratchetts tappning. Trollkarlarna på Unseen University upptäcker att de riskerar att förlora en avgörande del av matbudgeten om de inte spelar en fotbollsmatch. I Ankh-Morpork är fotboll en ganska våldsam sport. Men att förlora sin mat är otänkbart, och fotboll blir det. Det är för övrigt lite företeelser i världen som inte vinner på att omskapas av Terry Pratchett.

2 thoughts on “Motionär Pepparkaka rapporterar och Kulturkollos tisdagsutmaning”

Kommentera

