Rapport från en ljudbok

Jag kan meddela att det har funkat väldigt bra att lyssna på ljudbok under mina långa, långa bilresor som jag gör just nu pga studier. Jag har också lyssnat medan jag har suttit och skrivit uppsats här i min ensamhet. Vad jag INTE har gjort är lyssna medan jag motionerar, men det är bara på grund av min ljudbok var i form av cd:n, och det funkade inte a) att få ihop dem med hörlurar eller b) lyssna från normal cd-spelare för då skulle övriga familjen (främst den yngre delen) ha blivit rätt skrämda. (På nittiotalet hade jag en bärbar cd-spelare. Undrar vart den försvunnit under årens lopp? Aja, får väl ta en bok som kan lyssnas på telefonen nästa gång.)

Människohamn (ljudbok)

Vilken bok? Människohamn av John Ajvide Lindqvist.

Var har jag fått tag på den? Ljudboken är lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Anders dotter Maja försvinner oförklarligt på en vinterpromenad på isen. Resultatet blir skilsmässa och alkoholproblem för Anders. Nu återvänder han till Domarö, och det är något märkligt med ön. Den verkar vara full av hemligheter, spöken och farligheter.

Vad tycker jag? Jag skulle troligen ha gillat den här boken också som icke-ljudbok, full med en massa smaskiga gamla hemligheter och härlig ö-atmosfär. Det var så jag tänkte när jag lånade den, bäst att ta nåt som man troligen gillar, och inte börja experimentera med BÅDE ny form för läsning och en bok man är osäker på om man kommer att gilla. Men det här är nog en bra grej, och det lär bli fler lyssnade böcker framöver. Bilresorna fortsätter hela våren

.

Kommentera

