Är jag en romantiker?

I normala fall skulle jag inte fundera ens en halv liten sekund på om jag är en romantiker eller ej. Men den här listan från Goodreads på topp 100 romantiska böcker ? Jag har inte läst mer än 20 stycken från den listan. Jag har nog mycket kvar innan jag kan tycka att jag vet något om romatiska böcker, om man ska tro på att det här är de hundra bästa romantiska böckerna. Tillika tvivlar jag en smula. Jag vet inte om jag håller med om att JR Wards bok ”Dark lover” hör hemma på en sådan här lista. Fast den hör till de böcker jag har läst..

Jag vet inte om ”Dark lover” har riktigt samma potential att bli en klassiker som ”Borta med vinden” av Margaret Mitchell, som också finns på listan. Jag kan ju ha fel, förstås. Jag vet att ett tag läste jag alla böcker som på något sätt antydde vampyrer, den sexiga varianten av vampyrer, inte den skrämmande. Så inte är jag ju på något sätt immun mot boktrender. Men att den skulle hamna på en topp100- romantiklista, neej, jag har nog svårt att godta det.

Det här var förresten dom böcker jag läst:

Bared to You: A Crossfire Novel (Crossfire…847937Gone with the Wind18071590Projekt Rosie

Alla hjärtans dag i år då? Det ser ut att bli en dyster historia. Min man och jag tillbringar hela dagen på olika håll. Båda två med ganska krävande måsteuppgifter.

Fast, om ens romantik i livet hänger på denna enda dag, i mitten på februari- nej, det hänger ju inte på just denna enda dag imorgon. Inte ens min lilla inre romantiker känner att just den här alla hjärtansdagen skulle vara något speciellt.

10 thoughts on “Är jag en romantiker?”

    1. Aha! Nu anar jag en nisch här. Ska sätta mig och skriva manus. En lite farlig shejk sådär, med dåligt rykte, träffar vän oförstörd ung kvinna med rådjursögon. Kärlek i oasen… (nej, jag har inga fördomar)

Kommentera

