Tisdagsutmaning: lyrik

Den här veckan är Kulturkollo på jakt efter ord som betyder något, och dom tycker man ska dela med sig av en favoritpoet eller textförfattare, en favoritdikt och en sångtext man gillar.

Det ska jag gärna göra!

Nu är jag kanske inte så bevandrad i poesins värld, men jag gillar många dikter som Viola Renvall skrivit. Jag vandrade till exempel på naturstigen Skaldernas stig en gång. Jag hittade till hennes dikter via den röda boken med jul- och vinterdikter jag fick till julklapp ett år. ”Sjung stjärnor” heter diktboken. Vi tar en av Violas dikter som är skriven för just den här tiden på året.

Vitt i vitt

Snön har skulpterat stenarna,

modellerat buskarna,

fyllt de förrädiska groparna,

gjort om landskapet efter sin vilja.

Vitt i vitt målar vintern.

Dag efter dag bedårar oss rimfrosten.

Tills vi slutligen uttröttade

köper ett fång röda tulpaner.

Det var en poet. Så kommer frågan om favoritdikt. Lite motsägelsefullt blir det INTE en dikt av Viola Renvall. Det blir en av WH Auden istället. Jo, ni har rätt, det är DEN.

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

10624664_10152869049041063_7822576575643499127_n

Och sen till sist en sångtext. Det finns så många man kunde ta här. ”Everybody hurts”. ”Höstvisa”. ”Rakkaus on lumivalkoinen”. Men jag blir faktiskt alltid glad när jag hör denna sång!

Hon är vild som vinden
Hon är varm som en sommarnatt
I hennes ögon glittrar
en outtömlig skatt
Det finns inget jag inte skulle göra
för att ha henne här
Jag tar ner månen och stjärnorna
Jag lovar och svär

Naturligtvis är det mig sången handlar om, vem skulle det annars vara?😉

4 thoughts on “Tisdagsutmaning: lyrik”

  1. Klart låten handlar om dig! Det var så länge sedan jag lyssnade på Mauro Scocco, men jag absolut älskade honom och fyllde böcker med rader från hans sånger.

    1. Man kan ju tycka att det är liite osannolikt, med tanke på att jag aldrig bott ens lite i närheten av någon 7eleven, men det är väl sånt som är textförfattarens konstnärliga frihet..

Kommentera

