Bokbloggsjerka upprepningar

jerka11

Den här helgens bokbloggsjerka handlar om upprepningar. Funkar de alls, var och när?

I sagor används rätt ofta upprepningar, och det kommer väl av att det var lättare för en berättare som inte hade sagan nerskriven att komma ihåg sagan då. Dessutom gillar barn upprepningar, åtminstone i en viss ålder, den där åldern när föräldern får spunk av att läsa samma bok om och om igen.

children-reading-2

För man kan ju få spunk. Alla som skriver använder vissa älsklingsord. Ingen vet själv (okej, sällan vet skribenten själv) vilka dom där älsklingsorden är. Därför är det smart att ha någon annan att läsa igenom text som ska publiceras. Tyvärr gör jag inte det med mina blogginlägg. Säkert skulle jag få insikter i mitt sätt att skriva, och ni skulle få mer intressant text, om någon med ett gott öga för text läste mina blogginlägg innan de blir publicerade.

Ni vet den där romance novel reader workout– planen jag har med här i bloggen ibland (vet ni inte, följ länken till originalidén)? Den bygger ju på upprepningar som finns i böcker av genren romance. Exempel:
You know what to do: grab your book & play along! If a scene in the book meets the following conditions, do the corresponding exercise. Then, after you finish a chapter, do that activity again.</p>
<p>It’s set a small town with a cute name:     25 v-ups<br />
The town name could also work for a<br />
     yoga studio or bakery:                      25 leg lifts</p>
<p>The heroine or hero has located from<br />
     the city:                                       25 push ups<br />
Job change or financial straits have<br />
     left main character adrift:                 25 burpees<br />
Adrift character admits to having no      idea what to do with self, despite<br />
     years of professional experience:          25 crunches</p>
<p>Obvious job opportunity presents itself:  1 min. plank</p>
<p>Character does not recognize      said opportunity for what it is:          25 lunges</p>
<p>There is Facebook; there is no LinkedIn:   15 jump squats</p>
<p>*Special thanks to H_E_Sarah

Så om inget annat kan man ju använda upprepningar i böcker till att komma i form..

Jag läser en författare vars böcker ibland till förväxling påminner om varandra. Jag talar om Amanda Quick (eller Jayne Ann Krentz). Det funkar inte ens för mig som fangirl att läsa många av hennes böcker på raken. Men- det är just det där välbekanta som får mig att läsa hennes böcker om och om igen. När jag behöver läsa men inte har ork att engagera mig riktigt i det jag läser, oftast på grund av stress.

Slutsats? Nej det finns ingen riktig slutsats. Upprepningar är både bra och dåliga.

34 thoughts on “Bokbloggsjerka upprepningar”

  1. Enligt uppgift så fick min pappa läsa Rödluvan för mig varenda kväll i evigheter. Men det är ju ingen upprepning, det är ju omläsning🙂

  2. Älskar träningsschemat, men skulle behöva ett för urban fantasy🙂 Och visst dras man till vissa författare just för att man vet vad man får, men tycker det skiljer sig lite från rena upprepningar.

  3. Hahaha, en sån workoutlista ska jag göra för de deckare jag läser. Typ: Huvudkaraktären har missbruksproblem…. Polischefen fattar korkade beslut… Motivet till brottet ligger 30 år bakåt i tiden…

Kommentera

