Tematrio deckare

temadeckare

I veckans tematrio vill Lyrans Noblesser ha tips på deckare. Berätta om tre favoritdeckare!

Nu verkar ju Lyran redan ha hittat Peter Mays trilogi från Lewis/Harris, annars hade den nog kanske kommit med här, jag läser den tredje boken just nu.

Nu vet jag inte om det här blir mina favoritdeckare, att begränsa det till tre stycken är nog svårt.

Vit som marmor : ett romerskt mysterium by…

”Vit som marmor” av Carina Burman. Till vän av ordningsläsande: det här är del två i en serie på tre. Min vana trogen har jag bara läst den här delen, för att komma till del ett och del tre så där småningom, någon gång senare i mitt liv. Det här är deckaren för den historieintresserade, för den som det är minst lika intressant att läsa om Rom på 1800-talet som det är att få reda på vem som är mördaren.

Raven black by Ann Cleeves

Svart som natten av Ann Cleeves. Inledningen på en serie böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna. Det här är deckaren som fått mig att till och med se på TV- just nu sänds serien ”Shetland”, och jag har sett två avsnitt.  Återigen är en stor behållning miljön, men personerna är inte dumma heller.

The Crossing Places (Ruth Galloway) by Elly…

Flickan under jorden av Elly Griffiths. Boken jag plockade upp för att den utspelade sig i området kring King’s Lynn, och jag råkar ha varit till den staden. Här är det nog persongalleriet som är den stora behållningen för mig, snarare än miljön. Den här boken inleder också en serie med arkeologen Ruth Galloway som huvudperson.

En väldigt bra serie som nu tyvärr inte kom med i trion, bara så här på bonusplats- Ian Rankins serie om Rebus. Läs dem, och ta sen en promenad i Edinburgh- det är en upplevelse!

26 thoughts on “Tematrio deckare”

Kommentera

