The magic toyshop

The Magic Toyshop (VMC) by Angela Carter

Vilken bok? The magic toyshop av Angela Carter.

Var har jag fått tag på den? En julklapp.

Vad handlar boken om? Melanie klär ut sig i sin mammas brudklänning, går ut i familjens trädgård om natten, och lyckas förstöra brudklänningen. Förjande morgon får Melanie och hennes syskon veta att deras föräldrar dött i en olycka. Alla tre syskonen tvingas flytta till en morbror de aldrig sett. Han är en elak typ, och det enda han är intresserad av är dockorna och leksakerna han tillverkar och säljer. I huset bor också hans stumma fru, och hennes två bröder.

Vad tycker jag? Jag får tyvärr säga att den här boken nog fick lida av att jag inte hade så mycket uppmärksamhet att ge den. Den har lysande formuleringar och en absurd händelsekedja, som ändå känns oundviklig för huvudpersonen Melanie, och när jag hade ork att koncentrera mig var den bra och flytande läsning. Det här sägs vara en väldigt feministisk författare- tja, kanske det, men i den här boken feminism ur synvinkeln hur låst en kvinna kan vara, som Melanie, eller morbrorns fru.

Utmaningar: Jodå, naturligtvis var jag nyfiken på författaren till boken jag fick till julklapp, så den fick komma med i Boktolvan😉 Vi har alltså 2/12 till den utmaningen.

Och så till Kaosutmaningen- här finns ju inte bara ett, utan tre föräldralösa barn, så jag placerar denna på kaoslistan också, som bok nr 4/20

Kommentera

