Kvinnor och äppelträd: Moa Martinson

moa

Vilken bok? Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket. Faktiskt var den undangömd i magasinet, så bibliotekarien fick springa efter den..

Vad handlar boken om? Ellen och Sally, och deras strävsamma liv. Fast det börjar med deras gemensamma anmoder mor Sofie, en kvinna som gör något så oerhört som att bada varje fredag.

Vad tycker jag? Den här boken är Moa Martinsons debutbok och den första boken jag läser av henne, och jag är glad att jag tog tillvara på tillfället att läsa något av henne nu när Kulturkollo har sin bokcirkel. Och via bokcirkeln har kommit många intressanta tankar om boken, jag rekommenderar verkligen alla att försöka hitta en bokcirkel som passar in i er verklighet.

Det jag tyckte bäst om med boken var det samma som jag gillar i böckerna om Bricken av Vibeke Olsson- den där bilden av segt kvinnoliv, att fortsätta att jobba på med sitt alldeles vanliga liv fast det är allt annat än enkelt. Sen har Sally sitt intresse för att läsa som lyser upp hennes liv, och som jag också gillar att läsa om. (Här funderade jag hur mycket Sally påminner om Moa Martinson själv?) Det blir alldeles säkert fler böcker av Moa Martinson för mig.

Sen funderade jag på spritens roll i samhället. Det är en sak jag funderat på också bland annat när jag sett på Historieätarna. Tidigare kunde jag inte riktigt se nykterhetsrörelsens roll i samhället, för i den värld jag lever finns det alltid socialt acceptabla alternativ till att dricka alkohol. Trots att jag lever i de tusen snapsvisornas kultur (finlandssvenskheten) så har jag aldrig upplevt att någon sett snett på den som skålar i vatten eller läsk istället för alkohol. När jag konfirmerades var nattvardsvinet alkoholfritt. Och så vidare. Men när man läser den här boken, om en tid som faktiskt inte var för så länge sen, och ser hur brännvin fanns överallt, och när man ser på Historieätarna och ser att brännvin ansågs vara en fullständigt normal dryck till och med till morgonmål, då kan jag se att något har hänt i samhället, och där har nog nykterhetsrörelsen haft inflytande.

Utmaningar Väl medveten om att jag planerade att delta i bokcirkeln om den här boken, placerade jag Moa Martinson på listan till min boktolva. Det är absolut inget fel med att göra saker lite enklare för sig själv! 1/12 avklarade till Boktolvan alltså.

Dessutom passar boken in i Kaosutmaningen, som en bok av en författare med initialerna M.M. 3/20 avklarade till denna utmaning alltså!

2 thoughts on “Kvinnor och äppelträd: Moa Martinson”

Kommentera

