Tematrio: jobba jobba jobba

Först tänkte jag: HUR kunde Lyrans Noblesser veta hur mitt liv ser ut just nu, från slutet av förra veckan fram tills någon gång i maj? Men sen märkte jag att det var temat för veckan, berätta om tre böcker som innehåller skildringar av huvudpersonernas yrken, arbetsplatser, villkor o s v.

An Appetite for Murder (Key West Food…Chez Moi by Agnes DesartheBookends by Jane Green

Jag kom till att dom enda som jobbar i mina böcker (förutom en och annan polis och detektiv), dom jobbar med mat. ”An appetite for murder” av Lucy Burdette handlar om en restaurangkritiker i Florida (hon blir ju nog misstänkt för mord, så riktigt mycket jobb blir det väl inte). I ”ät mig”, Agnès Desarthe, har huvudpersonen en restaurang, och i ”Bookends”, Jane Green, öppnar huvudpersonen en bokhandel med café.

Mina böcker är med andra ord inte riktigt representativa för min verklighet. Var finns alla kontorsråttor i böckerna? Eller får jag nog av kontorsverkligheten på jobbet så jag helt enkelt inte vill läsa om det på fritiden sen? Men mat, jo, det gillar jag!

16 reaktioner på ”Tematrio: jobba jobba jobba

  1. Intressanta tips. Själv var jag frestad att lista tre polisromaner i min trio. Jag läser så ruskigt många deckare och beskrivningen av hur det är på jobbet ingår liksom i konceptet.

Kommentera

