Boktolvan

Nu har jag en lista med författare som är nya för mig och som jag tror att jag vill upptäcka år 2015. Jag har märkt en liten skevhet med listan, så jag kommer att försöka addera några namn till, ifall jag får bra tips innan den 15 januari. (Japp, ett alldeles slumpmässigt valt datum. Men ändå, jag kan ju inte hålla på och sätta till namn till listan om det ska vara någon riktig utmaning.)

Moa Martinson
Mhairi McFarlane
Stuart Ayris
Angela Carter
Ben Aaronovitch
Cassandra Rose Clarke
Sarah Pinborough
Jim C Hines
Laura Florand
Christin Ljungqvist
Oliver Pötsch
Amy Sackville
Tana French
Pauliina Rauhala
Vilhelm Moberg
Kristina Sandberg

Det jag tänkte var ju liksom att det blev få män på listan. Jag tänkte om någon vet någon intressant karl som skriver, skulle han få komma med på listan också. Ifall jag inte redan har läst något av honom- Neil Gaiman och Stephen King går bort av det skälet.😉

Författare som finns på Bokbabbels lista med årets bästa hamnar ganska automatiskt på min ”nyfiken på”-lista. Annars finns här sådana författare som jag hört om här och där och som jag tänkt skulle passa mig. Kulturkollos gruppläsning av Moa Martinson syns också, den författaren tror jag ju då att jag kommer att läsa. Vilhelm Moberg känns också som en miss att jag inte läst något av förr. Och sen var han ju karl förstås och det var ju lite brist på dem. (Dagens kvasipsykologiska teori: kanske det är för att jag annars är omgiven av enbart män som jag tydligen läser mest kvinnliga författare?? Tillochmed min katt är ju en pojke..)

6 thoughts on “Boktolvan”

Kommentera

