Tematrio årsbästa

tematrio

Lyrans Noblesser har en sån där smått omöjlig fråga i veckans tematrio.  Berätta om de tre bästa böckerna du läste under 2014!

Jag skulle ha svårt att begränsa mig till de tre bästa lästa i december (hade turen att läsa en del riktigt bra böcker denna månad) men ska ändå försöka svara på frågan.

Oryx and Crake by Margaret Atwood

Oryx och Crake av Margaret Atwood. Med uppföljaren ”Syndaflodens år”. Ska du läsa en enda dystopitrilogi i ditt liv, då är det den här du ska läsa. Med reservation för att jag faktiskt inte ännu har läst den sista boken i trilogin. Men oavsett, fast den boken skulle vara platt fall är det här mycket mycket bra.

The Ocean at the End of the Lane by Neil…

Oceanen vid vägens slut- Neil Gaiman. Nej, det är inte hans bästa. Men när det kommer en ny bok av Neil Gaiman, så är det en Händelse, och den hamnar högt på alla tänkbara listor av olika slag. Säger en fangirl.

En man som heter Ove by Fredrik Backman

En man som heter Ove av Fredrik Backman. Det här var ju boken när min man fick försöka förklara för mina söner att nej, inget är på tok, mamma läser bara en sorglig bok. Alltmedan jag snyftade och snörvlade och skvalade som ett stuprör. En del av bokens storhet för mig är nog att det förekommer en del människor, speciellt män, i mitt liv som inte så lite påminner om Ove.

Fast oj så många fina böcker som hamnade utanför listan.

18 thoughts on “Tematrio årsbästa”

  1. Oryx & Crake och Syndaflodens år är fantastiskt bra. Ser fram emot att läsa den avslutande delen. Och Neil Gaiman hade jag med i min boktolva. Läst Amerikanska gudar (bra) och håller just nu på med Neverwhere (ännu bättre).

  2. Neil Gaiman vill jag läsa mer av. Var ett tag sen jag läste Coraline som jag gillade mycket. Atwood har jag läst för länge sen men minns inte riktigt vad jag läste då. Dags att läsa något av henne känns det som. Boken om Ove är underbar!

  3. Ove läste jag i fjol, och det är den bok jag, utan konkurrens, pratat allra mest med min familj om. Så pass att ungarna trodde att Ove var en kompis till mig…

Kommentera

