En bortglömd bok i oktober

När jag började fundera på lästa böcker i år, var det en bok som jag insåg att jag aldrig hade kommenterat sedan jag läst den. Nämligen den här:

Alex Marwood Granne med döden

Vilken bok? Granne med döden av Alex Marwood.

Var har jag fått tag på den? Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Vad handlar boken om? Ett gäng udda existenser i ett hyreshus i London, komplett med obehaglig hyresvärd. Dom flesta av hyresgästerna verkar ha saker att dölja. Av en olycklig händelse blir husets invånare tvungna att samarbeta. Men ingen anar vad som EGENTLIGEN är problemet med husets avlopp.

Vad tycker jag? Det här är kanske inte just det jag skulle ha sagt när jag precis läst klart boken. (Då skulle jag ha sagt något i stil med en trevlig äckelhemsk bok fast inte så jättespeciell) Men faktum är att jag allt emellanåt har funderat på huset i London och dess invånare i höst sedan jag läst ut boken, och just när jag hade läst ut den verkade den inte ha potentialen att bli en sån där bok som är mat för ens tankar efteråt. Så absolut en läsvärd bok. Och jag skulle faktiskt gärna velat veta mer detaljer i hur allt ordnade sig sen. Och vad husets invånare gjorde vidare i sina liv.

Orsaken till att den här boken glömdes bort här på bloggen är dels att jag delade en smakbit ur den en söndag (med andra ord det kändes liksom om jag redan skulle ha skrivit om den) och dels att jag ganska snabbt efter att jag läst ut den gav den vidare till min pappa, som borde uppskatta den (men då låg den alltså inte i den högen där mina utlästa böcker brukar ligga innan de finner sin plats i bokhyllan).

2 thoughts on “En bortglömd bok i oktober”

Kommentera

