#Blogg24: 12 december, betygsättning

Idag funderas det på betygsättning i bokbloggsjerkan.

Veckans fråga kommer från Mia: Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning

Jag betygsätter inte böcker. Det beror ytterst på att jag är en stor humörläsare, och alltså inte skulle kunna sätta upp klara kriterier, och som följd av det skulle jag inte kunna vara konsekvent i min betygsättning. Och då skulle det ju inte vara någon idé att läsa vad jag sätter för betyg på en bok.

Men OM jag skulle betygsätta på skala 1-5 skulle 3 vara standardbetyget. Inte extra bra, inte extra dåligt. En vanlig medelbok, helt enkelt. 5 skulle jag nästan aldrig använda, likadant 1.

Denna dag för med sig en av årets höjdpunkter: Lucia på skolan. Vilken bra idé dom hade som kom på att föräldrar fick komma på skolans Luciamorgon! Man behöver ljus i mörkret, speciellt i år, för här finns inte minsta lilla snöflinga, och det bara regnar och regnar. Ser INTE ut som en vit jul i år. Men Lucia borde ju ge lite julstämning!

30 thoughts on “#Blogg24: 12 december, betygsättning”

  1. Nej, några kriterier klarar inte jag heller av att ha, jag är ju liksom ingen kulturskribent. Jag sätter bara betyg på läsupplevelsen och en trea är absolut inte dåligt.

  2. Jag betygsätter men nu när jag mest har läst författare jag gillar och böcker jag starkt tror är någonting för mig så blir betygen ibland 5 or och nästan aldrig 1or.

  3. Det är verkligen trevligt med Lucia! Jag betygsätter de böcker jag läser, men jag förstår också att det finns bra skäl till att inte göra det. Det är ju dessutom svårt att vara konsekvent som du säger och hur man ger betyg kan ju också bero på vilket humör man är på

  4. jag tycker att man får göra precis som man vill – betygsätta eller inte. det kan ju vara vara något man gör för sig själv. i regel skriver man ju något också och då kan läsarna lägga ihop det ena med det andra

Kommentera

