#Blogg24: 10 december. Nyårslöften, typ.

Jag har ju någon gång nämnt att jag haft cancer. Närmare bestämt hade jag Hodgkins lymfom, och större delen av år 2010 gick åt till att bli frisk. Eller, nja, man blir ju inte genast friskförklarad, jag går på kontroller varje halvår ännu till exempel och är väl inte officiellt ”frisk”.

Den senaste kontrollen fick jag veta att det ser ut som om mitt hjärta tagit stryk av behandlingen, min övervikt och ett rätt högt blodtryck har säkert varit goda medhjälpare, och att hjärtat ser lite förstorat ut.

Det låter inte så kul, nej. Det låter som något man borde göra nånting åt, helt enkelt. Så, jag bestämde mig för att motionera mera. Här kommer alltså den första sammanfattningen av genomförd motion.

Söndag: 3,5 km på löpmatta
Måndag: 4 km på löpmatta
Onsdag: 3,2 km på löpmatta

Jag springer inte, det är mera som rask promenad. Målet är att motionera på något sätt varje dag. Men jag vet redan att tisdagar kommer att vara min svaga punkt, jag jobbar, pojkarna och jag har hobbyer på tisdag kväll, och de brukar dessutom ha ordentligt med läxor till onsdag båda två. (Konstigt hur läxor verkar engagera också mammor..)

Har någon bra tips på trevlig motion, idealet är sånt som man inte behöver ta sig så långt hemifrån för att göra? Dela med dig! Jag behöver alla tips jag kan få!

Medan jag försöker tänka ut lite trevlig motion, en favorit i repris:

Start reading a romance.When the following things happen, do the corresponding exercise. Then, when you finish the chapter, do that activity again.<br /> A character looks in the mirror and describes herself:       10 dumbbell curls<br /> An emotion is seen in a character's eyes: 				25 arm circles</p> <p>That emotion vanishes quickly: 		10 crunches<br /> A tingle or spark goes up the arm of one or both characters if they touch:   10 jumping jacks</p> <p>The hero says that he's gone too long without a woman: 		10 pushups<br /> The hero smells like any assortment of objects, plus MAN: 			10 overhead press</p> <p>A character's eyes flash, or roll: 		30 second plank<br /> A muscle in his face twitches: 	       10 leg lifts</p> <p>A character's eyes change color based on their mood, level of anger, or degree of hornypants: 				15 squats</p> <p>*Thanks to Willamae Boling,  Jennifer Lazaris, Janice Gelb & Mina Lobo for their suggestions.

Och sen, när man läst för många artiklar om romance som inte riktigt vet vad romance är:

<br /> Too many articles that make you roll your eyes? They still don’t burn enough calories. Any mention of the following, do the corresponding exercise, then repeat once for every comment or mention of that same article.</p> <p>Writer name checks Pride & Prejudice:*   25 jump squats</p> <p>Writer calls Gone With the Wind      a romance novel:*                         25 bicycles<br /> Writer refers to all romances<br />      as Harlequins:*                             25 lunges<br /> Any mention of Janet Radway:               25 leg lifts</p> <p>Any mention of romance experts<br />      no one has ever heard of:*               25 skaters</p> <p>Any reference to 50 Shades:                    1 min plank</p> <p>Any reference to Fabio:                         15 push ups</p> <p>Bonus: Article mentions Fabio, but<br />      picture is of John DeSalvo:                25 crunches</p> <p>Any mention of Wal Mart, Target<br />      or truck stops:                              25 tricep dips</p> <p>                    *Thanks to Angela James & Jane Litte for suggestions</p> <p>

Det är ju Smart bitches, trashy books som hade serien med Romance Novel Reader workout.

2 thoughts on “#Blogg24: 10 december. Nyårslöften, typ.”

Kommentera

