En smakbit ur Spill

Den här söndagen den andra advent läser jag en bok som ger visst tuggmotstånd, på ett bra sätt. Jag håller på med ”Spill” av Sigrid Combüchen.

Spill : en damroman by Sigrid Combüchen

Min släkting tog med Er bok därför att hon trott det kunde vara en roman om min hemstad. Hon kände inte heller till vem Ni var, men det hade stått så i tidningen. Det är väl ändå fel? Av stadens hjärta beskriver Ni bara bilar och motorcyklar tycker jag.

Det här är från första brevet den gamla damen Hedwig Langmark skriver till författaren. Hedwig har känt igen sig i ett foto som blivit beskrivet i en bok. Och sen börjar de brevväxla, och jag som läsare får glimtar ur Hedwigs ungdom och Hedwigs nutid. Svårt att riktigt beskriva, men jag tycker väldigt mycket om tankarna och funderingarna i boken. Det här är en bok att läsas långsamt, och det är ju inte alltid i min smak, men just nu tycks just den här boken funka.

Mer smakbitar finns på bloggen Flukten fra virkeligheten.

36 thoughts on “En smakbit ur Spill”

  1. Det er ikke alltid i min smak å lese langsomt heller. Men noen bøker fanger meg så at jeg leser langsomt helt ubevisst🙂 Ønsker deg en fin adventssøndag!

  2. Försökte ta mig igenom den när vi hade den i bokcirkeln, men nope… Sålde den på en loppis för en tia för typ två år sedan och en äldre gråhårig dam blev mycket glad över sitt fynd🙂

Kommentera

