Blogg 24: 5 december och bokbloggsjerka

jerka11

Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

Det här var veckans fråga i bokbloggsjerkan.

Jag har ju två pojkar, en som älskar att läsa och en som det inte funkar så bra för, det där med läsning. Jag har inga undermedel. Det som jag försöker med är att läsa för dem, åtminstone den yngre som inte tycks riktigt gilla läsning. Den äldre läser redan så pass mycket och snabbt att han inte alltid orkar lyssna, utan hellre läser själv. Och det är ju OK. Det som jag också försöker göra är att hitta kul, inspirerande böcker- inte alls så enkelt! Jag har märkt följande saker med den yngre pepparkakspojken: 1. Fackböcker funkar bra, bättre än fiktion många gånger. Han håller just nu på att stava sig igenom en biografi om Beatles, och läser envist några sidor varje kväll fast texten egentligen ligger högt över det han egentligen klarar av. Musik i alla former ligger nämligen honom varmt om hjärtat. 2. När jag av någon orsak inte hinner läsa för honom, läser han också mindre själv. 3. Bokens utseende är mycket viktigt, och jag hänger inte alls med i vad som ser snyggt och häftigt ut. Jag får bara lyssna på honom. Och det går inte alls att tänka sig att han skulle läsa mina barn/ungdomsböcker, som till en del finns sparade, dom ser alldeles för ocoola ut. Hans storebror sa ”Mamma jag har läst allt i min hylla, har du nåt?” ”Där finns några böcker som jag hade när jag var liten” ”Okej då läser jag dom”. Icke så lillebror.

Så där försöker jag göra. Jag ska se om ni har andra goda tips!

Och veckans bokbloggsjerka får dessutom vara dagens inlägg i #blogg24.

Blogg24

20 thoughts on “Blogg 24: 5 december och bokbloggsjerka”

  1. Mina barn var också väldigt olika. När vi högläste när de var små så satt min tjej stilla och lyssnade intresserat. medan pojken bara hade tålamod en liten stund sedan pillade han med annat. Min tjej blev en inbiten läsare och är fortfarande så i vuxen ålder, Däremot pojken visade sig ha läs och skrivsvårigheter så han läser mest kortare texter och sådant som intresserar honom riktigt mycket.

  2. Det är fascinerande hur olika syskon kan vara! Vår son har en otrolig fascination för faktaböcker. Numera läser han även skönlitteratur men det var länge som han bara läste fakta. Och det tog ett tag innan jag förstod vilka faktaböcker som kunde väcka hans intresse.

  3. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem och blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

Kommentera

