#blogg24: 1 december

Idag får vi öppna första luckan i våra adventskalendrar. Förutom scoutkalendern, där första advent är första luckan, så den fick vi börja med redan igår.

Denna bloggpost tillägnas julshopping. I år blir det så att en stor del av de personer vi brukar handla klappar åt, faller bort genom ett gemensamt beslut. Kvar blir egentligen bara pepparkakspojkarna, föräldrar, syskon, pojkarnas kusiner och våra fadderbarn. (Som ni kanske förstår, hör vi till dem som gillar att ge julklappar.) Många brukar dessutom få böcker av oss.. Men det är klart, det kan kännas onödigt att bidra till berget av saker som inte egentligen behövs.

Vill du däremot ge saker som behövs, tänk på Frälsningarmén. I Finland håller Röda Korset och Mannerheims Barnskyddsförbund i trådarna för insamlingen Jul i sinnet. Insamlingen har funnits i många år och ger barnfamiljer som behöver det ett köpkort till en matvaruaffär inför jul. På Facebook finns också gruppen Arkiapuri, om du kan finska så kolla in om du har något i skåpen som kan vara till nytta för andra. Så här inför vinter och jul verkar det vara efterfrågan på vinterkläder och -skor, och även på julsaker och julmat.

Så här skrev Lolan Björkman om ett slags julshopping:

Den första advent
skulle jag spendera
mina sista pengar.
Jag hade två alternativ-
antingen ett stadigt rep
för min förtvivlan
eller en adventskalender.
Repet var alltför dyrt
så det blev en kalender
för 9:50.

Jag ville börja mina #blogg24- inlägg med att påminna om att i vissa fall har julen en tydlig prislapp.

Kommentera

