Bokbloggsjerka Nobel

jerka11

Idag funderar Annika på Nobelpristagare i sin jerka. (Som vanligt: följ länken om du vill se vad andra bokbloggare svarar på frågan!)

Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla?
alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Jag tror jag tar och svarar på båda frågorna.

De här har jag läst:

Henryk Siekiewics
Selma Lagerlöf
Sigrid Undset
Pearl Buck
Ernest Hemingway
John Steinbeck
Aleksandr Solsjenitsyn
Isaac Bashevis Singer
Gabriel García Marquéz
Nadine Gordimer
Toni Morrison
Gao Xingjian
Imre Kertész

Sen vet jag inte hur jag ska förhålla mig till poeterna, jag har absolut läst någon dikt av William Butler Yeats, Werner von Heidenstam, TS Eliot och Tomas Tranströmer. Betyder det då att jag kan säga att jag har läst dem? Själv lutar jag mot att jag borde ha läst en hel diktsamling för att det ska räknas. Dessutom har jag för mig att jag någon gång läst någon bok av VS Naipaul, men eftersom jag inte minns den alls kan det ju inte räknas.

De här finns i bokhyllan:

Selma Lagerlöf
Sigrid Undset

Inte så himla många lästa, och ännu färre i hyllan. Eller ska man säga att tack vare biblioteket har jag läst betydligt fler Nobelpristagare än jag annars hade gjort!

42 thoughts on “Bokbloggsjerka Nobel”

  1. Jag jobbar mig igenom alla nobelpristagarna sedan några år tillbaka och eftersom jag inte är en diktläsare har jag kommit överens med mig själv att fem slumpmässigt valda dikter ur en diktsamling gills för min del…

  2. Jag tänkte nog inte att man skulle läst en hel diktsamling. Det är ju sällan jag läser dikter på det viset, jag plockar då och då när jag är på humör. Då skulle jag aldrig kunna säga att jag läst en diktare trots att jag läst en massa dikter!
    (Cats läste jag dock från pärm till pärm)

  3. T. S. Eliot älskar jag, så jag kan rekommendera att läsa en hel diktsamling😉 Han har ju också skrivit Old Possum’s Book of Practical Cats, som handlar om diverse olika lustiga katter. Den har jag inte läst, men den är jag sugen på att läsa.

  4. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.

Kommentera

