Kipinä- Salla Simukka

Kipinä by Salla Simukka

Vilken bok? Kipinä av Salla Simukka.

Var har jag fått tag på den? Fått via bookmooch.

Vad handlar boken om? Tapio på Prometheusläger (alla vet väl vad Prometheusläger är? Som konfirmationsläger fast inte kristet, alltså) en sommar. Vad som händer på lägret och hur Tapio växer till sig.

Vad tycker jag? Okej, det är igen en viss historia hur det kommer sig att jag läste denna bok. Jag hörde om en helt annan bok av denna författare (På svenska heter den ”Röd som blod”) och jag gillade referensen till Snövit i den titeln, och i de andra böckerna i trilogin. Men det var inte så där bara att få tag i den boken i hastigheten, kronisk pengabrist lider jag ju också av som deltidsarbetande. På Bookmooch fanns ändå två böcker av Salla Simukka, två helt andra böcker. Så jag tänkte, om jag är nyfiken på en författare kan jag säkert läsa dom två böckerna. Och efter en liten tid dök böckerna upp i min postlåda, och jag började med denna. Alldeles skönt var det också att läsa om en het sommar när det är grå november utanför fönstret. Det händer kanske inte så himla mycket i den här boken, den är nog menad att vara grund för tonåringars funderingar på vem dom är, och vem dom kommer att bli, och jag är ju inte i det skedet av mitt liv. Fast sommar- jo, det satt fint nu!

Kommentera

