Tematrio-jordens undergång. Alltså dystopier.

Lyrans Noblesser hakar på veckans tema hos Kulturkollo, och har en tematrio med dystopier.

Berätta om tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!

Jo, alltså, nu kommer jag att ta med en bok som jag inte läst i den här trion. Eftersom jag har läst 2/3 av en trilogi, och de två första böckerna var så ruskigt bra.

Oryx and Crake by Margaret AtwoodThe Year of the Flood by Margaret Atwood

I den första boken lever vi med Snöman, eller Jimmy som han hette innan allting gick åt skogen. Han är rätt övertygad om att han är den enda riktiga människan som finns kvar. Genom Jimmys minnen ser vi vad som hände då allting gick snett.

I den andra boken får vi se ett helt annat perspektiv på vad som hände. Vi lever till största delen med sekten ”Guds Trädgårdsmästare” och får se ett helt nytt sammanhang.

Och- jag vet inte vad som händer i den tredje boken, bara att jag tror att synvinkeln blir Zebs, för han kallas MaddAddam i ”Syndaflodens år”. Och det ska bli väldigt intressant att se om Margaret Atwood tror att det finns något hopp alls för mänsligheten.. Del tre har alltså redan utkommit på engelska, och det kan alldeles bra hända att jag läser den innan den finns på svenska.

Läs dom! Det här är dystopi på mycket hög nivå!

10 thoughts on “Tematrio-jordens undergång. Alltså dystopier.”

Kommentera

