En annan synvinkel- bokbloggsjerka

Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel?

Idag var bokbloggsjerkans fråga minsann något att bita i. Annika ger ett par exempel, Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.

Dessutom lär jag mig dagens nya sak redan så här från morgonen, nämligen vad intertextualitet är. Alltid bra att gå in i dagen med den känslan.

17257716

Jag har ett jättebra exempel. ”De andra sagornas bok” av Emma Lundquist kommer till när dvärgen Guillermo, under en period i sitt liv kallad Blyger, träffar en författare för att rätta till en del vanliga missförstånd. Hur det egentligen kom sig att Hans och Greta befann sig i häxans stuga, till exempel. Och vad tyckte egentligen prinsen om prinsessan på ärten, hade han alls tänkt sig en fru som han inte träffat förr som bara ville bli prinsessa, och hur kom det sig att Askungen blev så felbehandlad av sin far. När Guillermo berättar sagan om de tre små grisarna, finns det inga grisar. Och ingen varg heller, för den delen.

Jag gillade faktiskt den här boken.

38 thoughts on “En annan synvinkel- bokbloggsjerka”

  1. Det är spännande att ta en så välkänd berättelse som folksagan eller klassikern och gå in genom en annan dörr in i berättelsen. Jag gillar’t!

  2. Verkar vara en intressant bok! Tack för taggen! Har haft så fullt upp på sistone att min blogg hamnar i skymundan, men ska ta mig an reflexutmaningen så for jag får tillfälle. Ha en härlig helg!

Kommentera

