Vintage scifi: Earthmen bearing gifts

vintage-sf-badge

Jag hade ju tänkt mig lite scifi nu i januari! Jag mjukstartar lite med en novell jag hittade från Project Gutenberg. För mer vintage scifi se The little red reviewer.

Vilken novell? Earthmen bearing gifts av Frederick Brown.

Var har jag fått tag på den? Som sagt, nedladdad till plattan från Project Gutenberg.

Vad handlar novellen om? Först publicerad i Galaxy Magazine 1960. Den handlar om det första mötet mellan människor och marsvarelser.

Vad tycker jag? Frederick Brown sägs vara känd för humor och för att behärska novellformen. Vet inte om det direkt finns humor i den här novellen, till det är den alltför sannolik, men oväntade vändningar finns det minsann.

Kommentera

